Keď to nejde, tak to nejde

Autor: Viktor Kouřil | 2.8.2007 o 9:58 | Karma článku: 6,98 | Prečítané:  2085x

Novela zákona o sociálnom poistení je naozaj mimoriadne zle pripravená norma.

Doterajší rekordér v počte pripomienok k predloženému zákonu bol minister zdravotníctva Ivan Valentovič. Tromfla ho však kolegyňa - ministerka práce sociálnych vecí a rodiny Viera Tomanová. Pred jej návrhom novely zákona o sociálnom poistení sa totiž navŕšila hromada 122 (zásadných) pripomienok. Vzniká tak celkom legitímna otázka - či je vôbec táto norma spôsobilá pretaviť sa, do ako tak akceptovateľnej podoby. Nasleduje prirodzene otázka, ako je možné, že takýto zlý dokument vôbec opustil dielňu MPSVR. A nakoniec tá posledná - kto (aký team?) je za prípravu takto zlého dokumentu zodpovedný.

Už začiatok bol zlý

Mnohé veci, ktoré sa začali v poslednej dobe na tému zmien v dôchodkovom systéme otvárať, som kritizoval. Aj tu svojimi blogmi. Vždy som tvrdil a budem tvrdiť, že politici, ktorí sa rozhodli riešiť schodok v takzvanom prvom pilieri dôchodkového systému (čiže v Sociálnej poisťovni) tak, že sa budú rôznymi spôsobmi snažiť oklieštiť pilier druhý, robia chybu. Pretože pomyselný pes je zakopaný niekde úplne inde.

Každému, kto vie iba trochu počítať je jasné, že 9% dôchodkových odvodov, ktoré od viac ako 1,5 milióna sporiteľov v druhom pilieri „absentujú" v  prvom pilieri logicky spôsobuje v rozpočte SP deficit. Inak povedané, pokiaľ si viac ako 1,5 milióna dôchodkovo sporiacich ľudí, sporí polovicu z povinných 18% odvodov na vlastných účtoch v jednej zo šiestich DSS-iek, musí to v prvom pilieri chýbať a hovorí sa tomu transformačné náklady. Kto to zisťuje až dnes, smola, AMERIKU neobjavil. S tým dôchodková reforma počítala (aj keď je pravdou že maximálne s 1,2mil. sporiteľov) a preto bolo počítané, že dočasné schodky v prvom pilieri je potrebné vykryť, v prvých rokoch z predaja SPP. Toto platí do roku 2010 a je vecou politikov, aby našli peniaze, ktoré zabezpečia vykrytie schodku aj v ďalších rokoch.

Každému, kto vie iba trochu počítať však musí byť jasné aj to, že od okamihu kedy sa začnú vyplácať dôchodky aj z piliera druhého, uvoľní sa tlak na prvý pilier.Toto uvoľňovanie bude každým ďalším rokom väčšie a deficit sa bude automaticky znižovať. Inak povedané - vo vyplácaní dôchodkov začne zaberať druhý pilier a odbremení tak pilier prvý, treba však prežiť prvých 10 rokov.

O tomto je v kocke celá naša dôchodková reforma. Vychádza z faktu, že degresívna demografická krivka (starnutie populácie) robí do budúcna financovanie dôchodkov z prvého piliera neufinancovateľným. Jednoducho povedané - málo ľudí bude pracovať a platiť odvody a veľa ich bude na dôchodku. Výsledok? Nebude na dôchodky, pretože peniaze na ne nebude mať kto vyprodukovať.

Preto a len preto sa štát rozhodol investovať peniaze z privatizácie do dôchodkovej reformy a umožnil vzniknúť dôchodkovým fondom, ktoré spravujú časť dôchodkových úspor. Tie sa nestrácajú a nebudú strácať v priebežnom systéme a nakoniec budú použité na dôchodky, čím odbremenia priebežný systém. Bodka.

Ministerstvo práce, teda  aktuálne tam sediaci team, nepochopilo túto základnú rovnicu hneď na začiatku. V zajatí politických deklarácií o „súkromnom biznise DSS-iek" sa pustili do druhého piliera a označili ho za pôvodcu problémov piliera prvého. A keďže si nedali povedať a nepočúvali nikoho, kto tomu aspoň trochu rozumie, dopracovali sa ku dnešnej novele, ktorá bola v pripomienkovom konaní rozmetaná na kúsky. Nie opozíciou a nie nami DSS-kami alebo prípadne nezávislými ekonómami. Bola rozmetaná politickými partnermi, jednotlivými ministerstvami, Národnou bankou Slovenska. Dokonca vládni poslanci - vrátane tých zo SMERU - nad týmto dokumentom krútia hlavou. Prečo asi? Nuž jednoducho táto novela nerieši podstatu problému nášho dôchodkového systému a kĺže iba po jeho povrchu.

Prvý pilier a Sociálna poisťovňa sú problémom

Existuje celý balík problémov, ktoré zanechala vo fungovaní prvého piliera predchádzajúca vláda. Aby som bol korektný, existuje veľa problémov v prvom pilieri, ktoré nestihla po autorovi zmien odstrániť bývalá ministerka Iveta Radičová. A nie sú to iba problémy súvisiace s dôchodkami ako takými (systém v prvom pilieri je nastavený zle), ale aj vecné problémy vo fungovaní Sociálnej poisťovne ako takej. Mrhalo a mrhá sa tak  peniazmi.

Zoberme si také IT systémy. Na ich výstavbu v SP išli v minulosti miliardy korún a systém je vraj stále nedokončený, zlý, nefunkčný a čo ja viem aký ešte. V každom prípade zlý.

Výber poistného. Podobná inštitúcia ako naša SP dokáže v susednej ČR vybrať prakticky 100% odvodov. Naša SP menej ako 95%. Pýtam sa prečo?

A táto SP si podľa navrhovanej novely má ešte viac polepšiť. Nielenže by mal z jej kontroly prakticky vypadnúť parlament a vláda, ale dokonca sa v jej Dozornej rade má oslabiť pozícia Ministerstva financií a posilniť pozícia MPSVR. Mnohé zásadné veci - napríklad obchod z pohľadávkami SP, už nemajú podliehať stratégii schválenej vládou a parlamentom, ale iba prerokovaniu na Dozornej rade SP. A tú má ovládať MPSVR......

Príklad pre pochopenie:

Takzvané opatrenie „mamičky", čiže to ustanovenie novely, ktoré chce aby ľudia, ktorí sú v domácnosti a starajú sa o dieťa do veku 6 rokov (ľudovo materská dovolenka) nemohli byť v druhom pilieri, má do rozpočtu SP aj podľa prepočtov MPSVR priniesť 1,5 miliardy ročne. Tá istá novela ale navrhuje, aby sa Správny fond SP zvýšil o 500 miliónov. Pod Správnym fondom pritom rozumejte autá, platy, služobné cesty, rekonštrukcie, alebo aj  spomínanú informatiku - jednoducho všetko len nie dôchodky. Na jednej strane tak ideme úplne nezmyselne a neodôvodnene diskriminovať celú relatívne veľkú skupinu ľudí (cca 130 000), ktorí by si mohli sporiť v druhom pilieri a tvrdíme pritom, že to zachráni SP. Na strane druhej pokojne minieme v Správnom fonde SP o pol miliardy viac s mimoriadne otáznym efektom.

Alebo:

Predlžuje sa doba potrebná pre vznik nároku na dôchodok z 10 na 15 rokov, ale jednorazové vyrovnanie, pre tých čo vstúpili do 2.piliera s predstavou že budú sporiť pred odchodom do dôchodku napr. 11 alebo 13 rokov,  pôvodne v zákone aj navrhnuté, pohotovo v rámci pripomienkového konania  je zrušené a tým celá novela ešte zhoršená

Alebo:

Ide sa zrušiť maximálny vymeriavací základ pre poistné, pričom to evidentne povedie ku zníženiu odvodových povinností presunom príjmov zo zárobkovej činnosti smerom ku zisku, ktorá odvodom nepodlieha. Výsledkom zrejme bude, že sa zaplatí menej odvodov, hoci systém ich potrebuje.

Alebo, alebo, alebo, alebo... spolu 122-krát.

Stiahnuť a celé prepracovať

To je asi naozaj jediné reálne riešenie, pretože základ tejto novely je vo svojej podstate zlý. Myšlienka že „niečo" s dôchodkovým systémom treba robiť, presnejšie s 1.pilierom, je ale absolútne správna a treba ju podporiť. Systém akútne potrebuje úpravu a zmeny. Potrebuje novelu. Potrebuje novelu, ktorá rieši problémy a treba teda aj vedieť čo robiť.  A to, aspoň podľa mňa, súčasné ministerstvo buď nevie alebo  jednoducho vedieť ani nechce. Problémy nerieši, ale vyrába. Zbytočne.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

Saková pred voľbami v tichosti zvyšuje platy policajtov cez príplatky

Osobný príplatok bude 120 eur, na západe krajiny 160 eur.


Už ste čítali?